Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2013

Διαγώνισμα Α΄ Λυκείου "γλωσσομάθεια"




ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΤΑΞΗ: Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΤΜΗΜΑ:
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ:
ΚΕΙΜΕΝΟ Α΄
Οι Έλληνες γλωσσομαθείς στρέφουν την προσοχή τους σε νέες γλώσσες
            Γλώσσες όπως τα ρωσικά και τα βουλγαρικά ανεβαίνουν σταθερά στις προτιμήσεις των Ελλήνων, ιδίως αυτών που ασχολούνται με τον τουρισμό και το εμπόριο. «Η Ρωσία είναι ένας εμπορικός κολοσσός που διατηρεί στενές σχέσεις με τη χώρα μας, ενώ οι συναλλαγές με τη Βουλγαρία- ιδίως μετά την είσοδό της στην Ευρωπαϊκή Ένωση - είναι ζωτικό κομμάτι της οικονομίας μας. «Είναι κρίμα που τόσο λίγοι το αντιλαμβάνονται» αναφέρει η κυρία Νατάσα Αθανασιάδου. «Είναι υπέροχο να μπορείς να διαβάζεις Ντοστογέφσκι από το πρωτότυπο!» σχολιάζει με ενθουσιασμό η κυρία Αθανασιάδου.                                                  Την ίδια στιγμή μια πρώην παραγκωνισμένη ξένη γλώσσα (η οποία, ωστόσο, έχει αφήσει πλούσιες επιρροές στα ελληνικά) αποκτά όλο και περισσότερους Έλληνες μαθητές. Ο λόγος για τα τουρκικά, τη γλώσσα των γειτόνων με τους οποίους διατηρούμε τη γνωστή σχέση μίσους- αγάπης, χωρίς ωστόσο να τους γνωρίζουμε πραγματικά. «Μαθαίνοντας τουρκικά γνώρισα εκ των έσω τον τουρκικό πολιτισμό, τα τραγούδια τους, τον κινηματογράφο τους, ενώ ταξίδεψα πολλές φορές και στην Τουρκία και την αγάπησα. Μάλιστα η εξοικείωσή μου με τα τουρκικά ήταν τέτοια που όταν βρέθηκα στη Γαλλία για σπουδές έκανα πάρα πολλούς Τούρκους φίλους και κατέληξα να μιλάω... περισσότερο τουρκικά από γαλλικά!» σχολιάζει η κυρία Σάρα Γκιάτα.
ΕΛΛΗ ΙΣΜΑΗΛΙΔΟΥ
ΚΕΙΜΕΝΟ Β΄
(Απάντηση σπουδαστή στην ερώτηση, γιατί μαθαίνει την ελληνική ως ξένη γλώσσα)
            " Το Ινστιτούτο Γλωσσών, του Ελσίνκι που αφορά στη διδασκαλία ξένων γλωσσών, καλύπτει, σε μεγάλο βαθμό τις μορφωτικές ανησυχίες των φιλομαθών Φιλανδών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η μελέτη του "πληθυσμού" των υποψηφίων Ελληνομαθών, αφού αυτή καθορίζει τους λόγους για τους οποίους ο κάθε ενδιαφερόμενος επιλέγει να διδαχθεί την ελληνική ως ξένη γλώσσα. Ο "πληθυσμός της τάξης" περιλαμβάνει τους σπουδαστές του τμήματος Κλασικής Φιλολογίας, ηλικίας 18-25 χρόνων περίπου, που θεωρούν αυτονόητη την εκμάθηση της Νέας Ελληνικής ως συνέχειας της Αρχαίας. Επιπλέον, η Νεοελληνική ως μάθημα επιλογής, εξεταζόμενο και βαθμολογούμενο κανονικά, τους δίνει μονάδες που προσμετρώνται στην εξαγωγή του τελικού βαθμού του πτυχίου.
             Οι σπουδαστές του Ανοικτού Πανεπιστημίου αποτελούν ακόμα μια ενδιαφέρουσα ομάδα. Είναι άτομα επαγγελματικά αποκαταστημένα και κοινωνικά καταξιωμένα, στα οποία μεταδόθηκε ο "ιός" του φιλελληνισμού μετά από τουριστική επίσκεψη στην Ελλάδα είτε μετά από γνωριμία με τον ελληνικό πολιτισμό και τη σύγχρονη πραγματικότητα μέσω φίλων ή μέσω κειμένων ελληνικών, μεταφρασμένων στη Φινλανδική. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, ότι η εκμάθηση της Ελληνικής, μιας γλώσσας με περιορισμένη διάδοση, αποτελεί τρίτη επιλογή μετά την Αγγλική, και τη Σουηδική.
Δέσποινα Κυριακού - Φιλόλογος, Υποψήφια διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι




ΘΕΜΑΤΑ
1.  Α. Αφού διαβάσετε το κείμενο Α΄ να αναφέρετε ποιες είναι οι ξένες γλώσσες που αρχίζουν να αποκτούν το ενδιαφέρον των Ελλήνων και γιατί.

     Β. Αφού διαβάσετε το κείμενο Β΄ να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:
α) Ποια είναι η θέση της νεοελληνικής γλώσσας στη Φινλανδία σύμφωνα με το κείμενο; β)  Ποια χαρακτηριστικά γνωρίσματα έχουν σύμφωνα με το κείμενο οι φιλομαθείς  φιλανδοί που επιθυμούν να μάθουν την ελληνική γλώσσα;
(μονάδες 20)
2. α. Να βρείτε για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις μια συνώνυμη:
     Αντιλαμβάνονται, πραγματικά, σπουδαστές, λόγους, σύγχρονη

    β. Να βρείτε τα δομικά μέρη της πρώτης παραγράφου του Α΄ κειμένου.
(μονάδες 20)
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Γ.  «Σε κάποιο ραδιοφωνικό σταθμό ακούς μια μητέρα να υποστηρίζει ότι η εκμάθηση ξένων γλωσσών δεν προσφέρει τίποτα στα παιδιά και ότι έτσι υποτιμούν και δε μαθαίνουν σωστά την ελληνική γλώσσα.
 Να υποθέσεις  ότι στέλνεις ένα κείμενο στον ίδιο ραδιοφωνικό σταθμό, στο οποίο α) θα σχολιάζεις και θα εκφράζεις την αντίθεσή σου στην άποψη της συγκεκριμένης μητέρας και β) θα αναφέρεις τους λόγους που επιβάλλουν στον σύγχρονο Έλληνα να μαθαίνει ξένες γλώσσες».
(350-450 λέξεις ).   
(μονάδες 60)


ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!











.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου